Madelein

Om du inte älskar dig själv, kan du inte begära att någon annan ska göra det !

Dag 05 - Vad är kärlek?

Kategori: 30 dagars listan

Ja, vad är kärlek ?
För mig kan kärlek symbolisera olika saker, så jag tänkte dela upp det här inlägget i olika "kategorier" och förklara vad kärlek är för mig.
Förbereder på ett långt inlägg ;)

Kärlek till vänner:
Vänner är nånting man ska vara rädd om, en vän ska man älska oavsett även om man kanske inte gillar dens mamma/pappa/syskon/pojkvän/andra vänner m.m.
En vän ska man kunna berätta hemligheter, pinsamheter och massa annat strunt för, utan att behöva vara rädd för att bli dömd för att vara konstig, pinsam o.s.v.
Även om man inte prata på några dagar eller veckor ska man kunna ringa en vän eller få ett samtal av en vän utan att behöva blir grinig och säga: "Varför har du inte hört av dig för ?!" Tänkt så här, Varför har inte du själv hört av dig ?!
Om din vän blir lycklig av nån/nånting och du tänker: Vad fan tänker du med ?
Så ska man låta en vän göra det som gör hon/han lycklig. För hennes/hans lycka är väl minst lika viktig som din?
Om en vän inte kan acceptera dig för den du är så är det inte en riktig vän.
Det är iaf vad "vän kärlek" är för mig.

Kärlek till familj och pojkvän:

Jag sätter pojkvän i samma kategori som familj eftersom ens pojkvän eller flickvän är eller kommer ju bli ens familj.
(Och med familj menar jag mamma, pappa, mina syskon, deras respektive, mina syskonbarn och min pojkvän)
Kärlek till familj och kärlek till vänner är ju ungefär samma sak.
Man ska älska varandra oavsett, inte vara rädd för att bli dömd för att man säger nånting konstigt eller är konstig.
Familjen är riktigt viktig för mig, jag tar varje tilfälle jag får att träffa dom.
Vi är redan nu en stor familj på 15 st, och fler kommer vi bli.
Och jag älskar det. Men även om ingen av oss är duktiga på att visa det så vet vi att vi älskar varandra och ställer upp för varandra i vått och torrt.

Kärlek till djur:
Man kan ju ha en sorts kärlek till djur med.
Ens husdjur blir ju som en familjemedlem.
När vi tog bort våran hund för några år sedan så grina jag som en tok.
Det tog flera veckor innan jag slutade höra ljudet av hans tassar när han smög omkring på kvällar/nätter.
Och varje gång jag kom hem från skolan förvänta jag mig att han skulle stå där innanför dörren och vänta på mig.
Min kanin jag hade som liten älska jag oxå på ett sätt.
Min syster hund älskar jag oxå på ett sätt.

Det finns så många olika sorters kärlek.
Man kan ha en sorts kärlek till musik, kläder och inreding.
Men "riktig" kärlek för mig är det jag beskrev här ovanför.
Nej nu får det räcka.

Dag 06 kanske kommer i morgon ;)

/M

Kommentarer


Kommentera inlägget här: